lördag 31 mars 2012

Dags för en uppdatering... (långt)

Oj vad tiden går! Vips så var det en dryg vecka sedan jag skrev nåt i bloggen. Det har varit en vecka med tråkigheter och ljuspunkter blandat om vart annat. Jag har ju berättat tidigare om hur Thea var sjuk och att vi var till CSK, fick Kåvepenin och en ny telefontid. Hur som helst så blev hon inte bättre utan snarare sämre. Hon hade ondare och febern ville inte ge med sig. Så, vi fick åka in med henne till ÖNH igen förra fredagen. Två läkare tittade på henne och var överens om att hon fick bli inlagd. Det som de innan trott var en inflammerad spottkörtel hade tydligen utvecklats till en absess (varfylld böld)! Stackars smulan! Vi fick veta att de skulle "tömma den" senare samma eftermiddag. Detta innebar att hon inte fick äta eller dricka någonting på drygt 6 timmar eftersom hon skulle sövas under ingreppet. Vi fick komma upp till Avd. 12 och hon fick sin lilla rock och Emla där de skulle sätta nålen inför sövningen. Efter drygt 1 timme skulle nålen sättas och de stack och stack utan att lyckas :-( Hennes vener sprack till följd av febern och uttorkning. Ni kan tro att det var otroligt jobbigt att höra henne gråta och skrika utan att kunna göra någonting! Hade gladeligen tagit skiten åt henne utan att blinka! Efter 3 el. 4 försök kom iaf en ssk in och sa att hon hade pratat med dem på OP och att de hade gått med på att sätta nålen efter att hon sövts! Jag blev så lättad och glad att tårarna kom...

Efter det gick det undan. Vi fick gå ner till Op Väst och jag fick ta på mig "skyddskläder" och en sån där tjusig hätta. Väl inne på OP-salen sövdes Thea fort och jag gick därifrån med önskemålet om att jag ville vara hos henne när hon vaknade. Med ett tungt hjärta gick jag upp till 12an igen och tårarna kom. Efter bara 30 minuter var OP klar och de ringde de efter mig och jag fick komma ner. Jag hann faktiskt ner innan Thea kom till uppvaket. Både narkosläkaren och ÖNH-läkaren sa att allt hade gått bra och att de hade tömt henne på 7 cl var. Nästan 1 dl! Det är rätt mycket på en sådan liten kropp! ÖNH-läkaren höll sedan upp en liten burk och frågade om jag -Kände igen den här? I burken låg en liten dunfjäder! Den hade kommit ut ur såret när de hade sköljt rent! Jag kände ju igen den eftersom vi (tyvärr) har dunstoppning i vår soffa och hade tvättat överdragen för några veckor sedan och det hade kommit ut en massa fjädrar då. Jag undrar vem av oss som var mest förundrad över fyndet, men läkaren hade iaf, trots sina drygt 20 år i yrket, aldrig varit med om någonting liknande!

Thea hade alltså svalt en dunfjäder som fastnat i halsen och som sedan vandrat ut mot käken/ halsen och orsakat denna absess! Helt otroligt. Tragikomiskt var det en ssk som kallade det. Som ni säkert förstår blev vi väldigt lättade av det märkliga fyndet. Det var ju inget fysiologiskt fel på henne! Efter en dryg helg på sjukhuset fick vi sedan komma hem på tisdagen med ett recept på antibiotika och nu är det fullt ös på lilltjejen :-) Slutet gott, allting gott... Mammas lilla hjärta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar